«Κόφτης» ακόμα και στις υποβαθμισμένες πρωτοβάθμιες υπηρεσίες Υγείας. Το ΚΚΕ καταψηφίζει και καταγγέλλει το νομοσχέδιο

.   3 Αυγούστου 2017   Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο «Κόφτης» ακόμα και στις υποβαθμισμένες πρωτοβάθμιες υπηρεσίες Υγείας. Το ΚΚΕ καταψηφίζει και καταγγέλλει το νομοσχέδιο

Στην Ολομέλεια της Βουλής βρίσκεται από χτες το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με τίτλο «Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις», με το οποίο η κυβέρνηση «ακρωτηριάζει» την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) προκειμένου να εξασφαλίσει «χώρο» και κέρδη στους μονοπωλιακούς ομίλους. Η συζήτηση του νομοσχεδίου αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα το απόγευμα με την ψήφισή του.
Πρόκειται για ένα άκρως αντιδραστικό νομοθέτημα, που τινάζει «στον αέρα» τις λαϊκές ανάγκες για την πρωτογενή πρόληψη, προάγοντας την «ατομική ευθύνη», με ό,τι σημαίνει αυτό για τα φτωχά λαϊκά στρώματα και συνολικά την υγεία και τη ζωή του λαού. Ανάμεσα σε άλλα:
Προβλέπεται οικογενειακός γιατρός, ο οποίος όμως θα λειτουργεί σαν «κόφτης», αφού αυτό που ουσιαστικά καλείται να διασφαλίσει είναι ότι ο ασφαλισμένος θα στοιχίσει όσο το δυνατόν λιγότερο στα ασφαλιστικά ταμεία και δεν θα υπερβαίνει το όριο των «πετσοκομμένων» προϋπολογισμών. Μάλιστα, σε περίπτωση που ξεπεράσει τα «όρια», προβλέπεται ποινή, καθώς από την …«καλή διαγωγή» του θα κρίνεται η ανανέωση της σύμβασής του!
Ως «κόφτες» θα λειτουργούν και διάφορα πρωτόκολλα που προβλέπονται – θεραπευτικά, διαγνωστικά, φαρμακευτικά – όσον αφορά εργαστηριακές εξετάσεις, προληπτικές, παροχή φαρμάκων.
«Πυλώνας της μεταρρύθμισης» χαρακτηρίζονται οι Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ). Πρόκειται για μονάδες όπου ανά 10 με 12 χιλιάδες ασθενείς θα αντιστοιχεί ένας γιατρός, μαζί με τον νοσηλευτή και τον διοικητικό υπάλληλο. Οπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, αυτοί …οι τρεις καλούνται να παρέχουν υπηρεσίες «πρόληψης, προαγωγής της υγείας στην οικογένεια, στα σχολεία, στους χώρους δουλειάς, στους χρόνια πάσχοντες, στην προγραμματισμένη φροντίδα ενηλίκων και παιδιών, στην κατ’ οίκον νοσηλεία, στην εκτίμηση ψυχικών νόσων» και πολλά ακόμα! Κι όλα αυτά ενώ δεν προβλέπεται χρηματοδότησή τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά από προγράμματα ΕΣΠΑ, που όταν αυτά τελειώσουν θα αναλάβουν δήμοι και Περιφέρειες…
Ο αντιδραστικός χαρακτήρας του νομοσχεδίου αναδεικνύεται και από άλλα σημεία του, όπως το άρθρο 28, που προβλέπει «κίνητρα για το ιατρικό προσωπικό του ΓΝ Νοσοκομείου Θήρας», με το οποίο προβλέπονται κίνητρα για τους επικουρικούς γιατρούς από το δήμο για τη στελέχωση του νοσοκομείου, ανοίγοντας το δρόμο, εκτός όλων των άλλων, για τη μεταφορά των δαπανών στους δημότες.
Να απορριφθεί από τους εργαζόμενους
Το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή καταψήφισε και κατήγγειλε το νομοσχέδιο. Οπως επισήμανε ο ειδικός αγορητής του Κόμματος, Γιώργος Λαμπρούλης, με το νομοσχέδιο «η κυβέρνηση βάζει και τη σφραγίδα όχι απλά μιας υποβαθμισμένης και ανεπαρκούς δημόσιας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, όπως είναι σήμερα, αλλά και της τυπικής διάλυσής της». Η αντιδραστική αναδιάρθρωση της ΠΦΥ, ανέφερε, έχει ξεκινήσει από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και ήρθε η σημερινή να δώσει ισχυρό πλήγμα, προκειμένου να στοιχίζει η υγεία της εργατικής τάξης όσο το δυνατόν λιγότερο στο κράτος και τους επιχειρηματικούς ομίλους που αυτό υπηρετεί, στο πλαίσιο που θέτει η στρατηγική της ΕΕ, του ΔΝΤ και συνολικά του κεφαλαίου, που θέλει φτηνούς εργαζομένους, με ελάχιστο επίπεδο υγείας, για να είναι ικανοί προς εκμετάλλευση, και αυτό αποτελεί προϋπόθεση για την αναθέρμανση της κερδοφορίας του. Με άλλα λόγια, σημείωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ, αυτό που κάνει η κυβέρνηση είναι «η μείωση του μη μισθολογικού κόστους, στο οποίο εντάσσονται και οι δαπάνες για την Υγεία».
Φέρνοντας ως παράδειγμα τα όσα προβλέπονται για τον οικογενειακό γιατρό, σημείωσε ότι «στη βάση αυτών των κριτηρίων, αλλά και με βάση τους λεγόμενους «υγειονομικούς δείκτες», με τους οποίους θα αξιολογούνται οι γιατροί και οι νέες υποστελεχωμένες μονάδες της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, τι θα σημαίνει, για παράδειγμα, για την αξιολόγηση γιατρών και μονάδων ένας αρρύθμιστος χρόνιος ασθενής; Μήπως περικοπή παροχής υπηρεσιών Υγείας για τη συγκεκριμένη πάθηση, όπως γίνεται στην Αμερική; Και το εργαλείο γι’ αυτή την περικοπή είναι η «αξιολόγηση» των γιατρών, προκειμένου να πάρουν καλό βαθμό, αλλά και η μονάδα να αξιολογηθεί θετικά, προκειμένου να συνεχιστεί η χρηματοδότησή της; Διότι ήδη σε χώρες της ΕΕ οι δημόσιες μονάδες που δεν «αξιολογούνται» θετικά δεν χρηματοδοτούνται, είτε από το κράτος είτε και από τους δήμους».
Μιλώντας για τις ΤΟΜΥ, επισήμανε ότι στο νομοσχέδιο «αναφέρεται πως αυτές οι μονάδες θα συμπληρώνουν τις υπόλοιπες δημόσιες μονάδες της ΠΦΥ, δηλαδή τα ιατρεία του πρώην ΠΕΔΥ και τα λοιπά, τα Κέντρα Υγείας, τα περιφερειακά ιατρεία. Αυτό θα ίσχυε, αν αυτές οι δημόσιες μονάδες ΠΦΥ ήταν στελεχωμένες με όλο το αναγκαίο προσωπικό και εξοπλισμένες με μηχανήματα και εργαστήρια που λειτουργούν. Από αυτά, όμως, τίποτα δεν ισχύει, και ως γνωστόν, το 1/3 από τις πρώην ανεπαρκείς μονάδες του ΕΟΠΥΥ ήδη έχουν βάλει λουκέτο». «Πρόκειται ξεκάθαρα για κοροϊδία, αφού είναι ζήτημα αν αυτές οι μονάδες θα μπορούν έστω να συνταγογραφούν και το πολύ-πολύ να κάνουν και κάποια στοιχειώδη εξέταση». Είναι δηλαδή «ακρωτηριασμός της ΠΦΥ». Οσο για τις 3.000 προσλήψεις στην ΠΦΥ, πρόκειται για εργαζόμενους με ελαστικές μορφές απασχόλησης, ενώ δεν επαρκούν για να καλύψουν ανάγκες, αφού, όπως τόνισε ο Γ. Λαμπρούλης, «μόνο το προσωπικό των Κέντρων Υγείας, αλλά και των πρώην μονάδων του ΕΟΠΥΥ μεταξύ του 2012 και του 2014, μειώθηκε κατά 5.000».
Από την άποψη αυτή, τόνισε ότι είναι πρόκληση οι εξαγγελίες και η προπαγάνδα της κυβέρνησης ότι με το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει «κοινωνικές ανισότητες» και πως προωθεί την ισότιμη, καθολική πρόσβαση του λαού σε υπηρεσίες Υγείας, επισημαίνοντας ότι «δεν είναι τίποτα άλλο παρά η γνωστή επιχείρηση εξαπάτησης, όμοια με αυτή που παρουσίασε τους νόμους για τον σφαγιασμό των ασφαλιστικών δικαιωμάτων και τη φοροεπιδρομή στο λαϊκό εισόδημα ως προστασία των αδυνάμων».
«Το σχέδιο της κυβέρνησης πρέπει να το απορρίψουν οι εργαζόμενοι, τα λαϊκά στρώματα, ως τμήμα αυτής ακριβώς της ταξικής αντιλαϊκής πολιτικής, διεκδικώντας την πλήρη ανάπτυξη ενός κρατικού και απολύτως δωρεάν συστήματος Υγείας και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με Κέντρα Υγείας, πλήρως στελεχωμένα με γιατρούς όλων των ειδικοτήτων, οικογενειακούς γιατρούς, με υγειονομικούς όλων των κλάδων, σύγχρονο εξοπλισμό που να ικανοποιεί όλες τις ανάγκες των λαϊκών οικογενειών, όλο το εικοσιτετράωρο, όλες τις μέρες του χρόνου. Παράλληλα, η κατεύθυνση της πάλης των εργαζομένων, των αυτοαπασχολούμενων, των φτωχών αγροτών, να είναι η προοπτική της ανάπτυξης που θα έχει κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών και στην Υγεία».
Προσπαθούν να κρύψουν την κοινή τους στρατηγική
Με πυροτεχνήματα περί «αντισυνταγματικότητας» και αντιπαράθεση στα δευτερεύοντα προσπάθησε η ΝΔ να κρύψει την κοινή της στρατηγική με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, που δεν είναι άλλη από το βάθεμα της εμπορευματοποίησης της Υγείας και τις περικοπές, για λογαριασμό της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Το αίτημα για αντισυνταγματικότητα κατέθεσε ο εισηγητής της ΝΔ Ι. Φωτήλας (αφού πρώτα είχε κατηγορήσει τη κυβέρνηση για …«άκρατο κρατισμό» και ότι προσπερνάει τους «ιδιώτες» και «επαγγελματίες», δίνοντάς της επί της ουσίας «μπόνους»), σε μία τροπολογία που αφορά τη νομιμοποίηση δαπανών για καθαριότητα, σίτιση, φύλαξη στα ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, ανάμεσα στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα νοσοκομεία.
Το αίτημα απορρίφθηκε, ενώ το ΚΚΕ δεν συμμετείχε στη διαδικασία, την οποία και μέσω του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του, Νίκου Καραθανασόπουλου, κατήγγειλε ως υποκρισία, ενώ σημείωσε ότι οι υπηρεσίες καθαριότητας, σίτισης και συντήρησης θα έπρεπε να παρέχονται από τα ίδια τα νοσοκομεία, με εργαζόμενους με μόνιμη σταθερή εργασία και πλήρη εργασιακά δικαιώματα.