Συγκλονιστική η τρίτη συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου στη Θεσσαλονίκη

.   2 Απριλίου 2018   Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συγκλονιστική η τρίτη συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου στη Θεσσαλονίκη

Ξεσήκωσε τους χιλιάδες κόσμου της δουλειάς, που πλημμύρισαν το βράδυ της Κυριακής το «Παλαί Ντε Σπορ» στη Θεσσαλονίκη, η μεγάλη συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου, που ήταν αφιερωμένη στα 100 χρόνια από την ίδρυση του ΚΚΕ. (Δείτε παρακάτω βίντεο και φωτογραφίες από τη μεγάλη συναυλία).

Ήταν μια μοναδική συναυλία, που σίγουρα όλοι εκείνοι που γέμισαν το «Παλαί Ντε Σπορ» θα τη θυμούνται για καιρό. Παρουσιάστηκαν το έργο που έγραψε ο συνθέτης το 1976, «Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόβσκη», η «Καντάτα για τη Μακρόνησο», πάλι του 1976, σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου, καθώς και επιλογές πολιτικών τραγουδιών απ’ όλη τη μουσική διαδρομή του Θ. Μικρούτσικου. Ερμήνευσαν οι Ρίτα ΑντωνοπούλουΚώστας Θωμαΐδης και Μίλτος Πασχαλίδης.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με ομιλία της Θεανώς Καπέτη, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ, η οποία μεταξύ άλλων ανέφερε: «Εδώ βρίσκεται η δύναμη εκείνη και ο κόσμος εκείνος που πιστεύει ότι «το πιο εκπληκτικό, πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο» είναι ο άνθρωπος «που τον μποδίζουν να βαδίσει», ο άνθρωπος «που τον αλυσοδένουνε», γι’ αυτό και δουλεύει για την ενημέρωση και την οργάνωση του λαού μας, αξιοποιώντας κάθε βήμα και κάθε μετερίζι. Ο κόσμος που δεν κουράζεται να μπαίνει μπροστά για τη διεκδίκηση των εργατικών δικαιωμάτων μέσα στους τόπους δουλειάς και παντού, όπου ζει και κινείται ο λαός και η νεολαία, που  μοχθεί για να ανασυνταχθεί το εργατικό κίνημα και ας είμαστε στην εποχή που «ο σάπιος κόσμος εκεί που σάπιζε ξανατονώθηκε» και ας μας λένε ότι «οι εξεγέρσεις μας είναι εν γένει εκτός του κλίματος». Εδώ είναι όλοι όσοι  ορθώνουν τ’ ανάστημα και αποκαλύπτουν καθημερινά ότι η περιβόητη ανάπτυξη που προπαγανδίζει η κυβέρνηση και οι καπιταλιστές προϋποθέτει την ένταση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων.

Ότι οι πανηγυρισμοί τους για την ανάπτυξη -που τους είδαμε και προχτές εδώ από την αναπτυξιακή φιέστα που διοργάνωσαν για την Κεντρική Μακεδονία- δεν έχουν καμία σχέση με τα πραγματικά συμφέροντα και τις ανάγκες της μεγάλης πλειοψηφίας της κοινωνίας. Και δεν υπάρχει πιο τρανταχτό παράδειγμα γι’ αυτό από αυτό που βιώνουμε αυτές τις μέρες εδώ στη Θεσσαλονίκη, το δεύτερο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας, με τις συνεχιζόμενες διακοπές υδροδότησης, για να δείξει το περιεχόμενο της πολιτικής τους και το ποιον πραγματικά υπηρετούν. Την ίδια στιγμή που πανηγυρίζουν για την κερδοφορία που καταγράφει η ΕΥΑΘ και τη φετινή χρονιά και κομπάζουν για το ότι πάνω από το 50% που παραμένει στο κράτος -με την ένταξή του στο υπερταμείο βέβαια-, δεν ιεραρχούν έργα και υποδομές αποκατάστασης απαρχαιωμένων δικτύων, άλλα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας που δεν θα φέρνουν το λαό μπροστά σε τέτοια μεγάλα προβλήματα.

Εδώ βρίσκεται ο κόσμος και η δύναμη που απειθαρχεί στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ, που, όπως και πριν περίπου 20 χρόνια, βρέθηκε μπροστά στις ΝΑΤΟικές φάλαγγες, στα τρένα και τα τανκς που πήγαιναν να ισοπεδώσουν τον Γιουγκοσλαβικό λαό, έτσι και τώρα είναι στην πρώτη γραμμή, αποκαλύπτει τα επικίνδυνα σχέδια των ιμπεριαλιστών στα Βαλκάνια, το Αιγαίο και την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, περιοχή που είναι μπαρουταποθήκη έτοιμη να εκραγεί. Είμαστε εδώ όλοι όσοι συνειδητοποιούμε -και γι’ αυτό επαγρυπνούμε-  γιατί τέτοιος καβγάς ανάμεσα στα αμερικανικά, τα ρωσικά και άλλα συμφέροντα για τη Βόρεια Ελλάδα. Γιατί εδώ η περιοχή μετατρέπεται σε μεγάλο ενεργειακό κόμβο, αλλά και κρίσιμο σημείο μεταφοράς εμπορευμάτων, γι’ αυτό και η Θεσσαλονίκη λανσάρεται ως το οικονομικό – πολιτικό και στρατιωτικό κέντρο, με το Γ’ Σώμα να έχει το δικό του ξεχωριστό ρόλο, όχι μόνο για τις ανάγκες των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, αλλά και γι’ αυτές του ΝΑΤΟ». (Δείτε παρακάτω βίντεο με απόσπασμα από την ομιλία της Θ. Καπέτη)

Ολοκληρώνοντας την ομιλία της, καλωσόρισε τον Θάνο Μικρούτσικο και του πρόσφερε δύο συμβολικά δώρα εκ μέρους των οργανώσεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ Κεντρικής Μακεδονίας. 

Όπως η ίδια παρουσίασε: «Το πρώτο είναι ένα έργο σε ξηρό παστέλ του ζωγράφου Τάκη Βαρελά, που όπως σημειώνει στην επιστολή του προς την Κομματική μας Οργάνωση, είναι εμπνευσμένο από «τους ηρωικούς ταξικούς αγώνες των κομμουνιστών, τις διώξεις, τις φυλακίσεις, τις εξορίες και τις εκτελέσεις, στην εργατομάνα και προσφυγούπολη Θεσσαλονίκη. Ελάχιστη τιμή στα μέλη του ΚΚΕ, τους συντρόφους και συναγωνιστές  που αψήφησαν το θάνατο και εκτελέστηκαν στις φυλακές του Επταπυργίου, δίνοντας τη ζωή τους για τα ιδανικά του σοσιαλισμού – κομμουνισμού. Έμειναν για πάντα εκεί πάνω στο Γεντί, ως κόκκινοι πύργοι, σηματοδοτώντας τους ταξικούς αγώνες για ένα και μοναδικό στόχο, την πάλη για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο».

Μαζί μ’ αυτό, σου προσφέρουμε ένα γνήσιο αντίγραφο από το Αρχείο του ΚΚΕ του τελευταίου γράμματος που έστειλε στους δικούς της, μέσα από το Γεντί Κουλέ, η Κούλα Ελευθεριάδου, το στέλεχος του Κόμματος, Γραμ. της Αχτίδας Καλαμαριάς, που το 1947, στα 23 της, εκτελέστηκε στον τόπο εκτελέσεων πίσω από το Επταπύργιο.

Ανάμεσα σε άλλα σημειώνει σ’ αυτό: «Ο τέτοιος θάνατός μου ίσως να σας φανεί σαν ένα γερό χτύπημα. Όμως αν καλοσκεφτείτε, θα βρείτε ότι καλύτερα που πεθαίνω για τα ιδανικά μου, τίμια, που είναι και ιδανικά όλων των εργαζομένων, παρά να ζήσω άτιμη, προδίνοντας το Κόμμα μου… Είμαι περήφανη, γιατί πεθαίνω σαν λαϊκή αγωνίστρια και μέσα από τις γραμμές του ηρωικού ΚΚΕ»».

Συγκινημένος ο Θάνος Μικρούτσικος παρέλαβε τα συμβολικά δώρα και σημείωσε ότι η σειρά των τριών παραστάσεων αποτελεί τη μέγιστη τιμή που του έχει γίνει ποτέ. Πρόσθεσε πως το ΚΚΕ είναι το πιο ιστορικό κόμμα στην Ελλάδα και από τα ιστορικότερα του κόσμου. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι παλεύει για τα συμφέροντα των πολλών σε έναν ολοένα και πιο βάρβαρο καπιταλισμό. Και κατέληξε, τονίζοντας ότι το ΚΚΕ έρχεται από πολύ μακριά και με τους νέους και κυρίως με τους νέους που δεν έχουν ακόμη γεννηθεί, θα πάει πολύ πιο μακριά. (Δείτε στο βίντεο πάνω το στιγμιότυπο)

 

Συγκλονιστική και η τρίτη συναυλία του Θ. Μικρούτσικου για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ 

 

Στο Α’ μέρος η συναυλία περιλάμβανε δύο έργα του Θ. Μικρούτσικου:

– Τα τραγούδια «Προανάκρουσμα»«Μ’ όλη μου τη φωνή»«Το ποίημα του Οκτώβρη»«Ξελάσπωσε το μέλλον», που περιλαμβάνονται στο έργο «Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόβσκη», τα οποία ερμήνευσε ο Κώστας Θωμαΐδης.

– Το δεύτερο έργο είναι η «Καντάτα για τη Μακρόνησο», σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου. Το έργο αυτό παρουσιάζεται ξανά ολόκληρο στην Ελλάδα, μετά από 42 χρόνια. Πέρα δηλαδή από τα τραγούδια («Ντικ», «Αλέξης»«Γερόντοι», «Φεγγάρι», «Χρέος», «Χρόνος») ακούστηκαν και τα σύγχρονα – ατονικά μέρη του έργου. Τα ατονικά μέρη είχαν τρία επίπεδα ενώ υπήρχε το ηχογραφημένο μέρος, που στο δίσκο έχει ηχογραφηθεί από μια πλειάδα ηθοποιών. Παράλληλα, προστέθηκε ζωντανή μουσική, ενώ ένα βίντεο με ντοκουμέντα από τη Μακρόνησο δημιούργησε το θεαματικό μέρος που κατέληξε στο τραγούδι. Ερμήνευσαν οι Ρίτα Αντωνοπούλου και Κ. Θωμαΐδης. (Με αφορμή αυτό το γεγονός, ο «Ριζοσπάστης του Σαββατοκύριακου», 24 – 25 Μάρτη 2018 κάνει μια μικρή αναδρομή στα «Μακρονησιώτικα» που έγραψε ο Γ. Ρίτσος).

Στο Β’ μέρος ο Θάνος Μικρούτσικος ήταν στο πιάνο και παρέα με τον Μίλτο Πασχαλίδη, αλλά και τους Ρ. Αντωνοπούλου και Κ. Θωμαΐδη, παρουσίασαν μια μουσική διαδρομή σε πολιτικά τραγούδια του συνθέτη από όλη την 50χρονη διαδρομή του, σε ποίηση Ναζίμ Χικμέτ, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Άλκη Αλκαίου, Κώστα Τριπολίτη, Βολφ Μπίρμαν, Οδυσσέα Ιωάννου, Κώστα Λάχα, Φώντα Λάδη και Δημήτρη Ραβάνη – Ρεντή. Ανάμεσα στα τραγούδια που ακούστηκαν είναι τα «Μικρόκοσμος»«Αυτούς τους έχω βαρεθεί»«Πάντα γελαστοί»«Ρόζα» και άλλα…

Έπαιξαν οι μουσικοί: Θύμιος Παπαδόπουλος (φλάουτο, κλαρινέτο, σοπράνο και άλτο σαξόφωνο), Γιάννης Παπαζαχαριάκης (κιθάρες), Θοδωρής Οικονόμου (πιάνο), Δημήτρης Ντουτσούλης (ηλεκτρικό μπάσο), Γιώργος Κατσίκας (ντραμς), Νίκος Σακελλαράκης (τρομπέτα), Τζίμης Σταρίδας (τρομπόνι).

Οπτικό υλικό: Κώστας Σταματόπουλος, Σωτήρης Γκέκας.

Τεχνικοί Ηχου: Γιώργος Κορρές, Γιώργος Κολεβέντης.

Φωτιστής: Ανδρέας Κούρτης.

 
1 / 35