
Ημερ. 3/4/2022
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Οι εκάστοτε κυβερνήσεις με την αντιλαϊκή πολιτική που εφαρμόζουν ρημάζουν το λαϊκό εισόδημα καθώς είναι ο μόνος δρόμος για να ενισχύονται οι δράσεις του κεφαλαίου. Όλα αυτά τα χρόνια γινόμαστε θεατές μίας σαρωτικής αποδιάρθρωσης εργατικών και λαϊκών δικαιωμάτων. Στα πλαίσια αυτά από το 2009 ως σήμερα έχει μειωθεί κατά 60% η ενίσχυση της ΤΔ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Τα λαϊκά στρώματα ζουν όλο και χειρότερα ενώ υπάρχουν οι δυνατότητες για βελτίωση της ζωής τους. Σημαντικές κατακτήσεις των εργαζομένων (εργασιακά, 8ωρο, ασφάλιση κλπ) συνθλίβονται και υπονομεύονται. Η ανταποδοτικότητα κυριαρχεί παντού τόσο στις υπηρεσίες όσο και στην παραγωγή έργων. Το κράτος βρίσκει 7,5 δις ευρώ για εξοπλιστικές δαπάνες, που δεν αφορούν τις αμυντικές ανάγκες της χώρας αλλά τις ληστρικές επιδρομές του ΝΑΤΟ.
Για να προωθείται αυτή η πολιτική αποτελεσματικότερα από την Τοπική Διοίκηση υπάρχουν οι μηχανισμοί ασφυκτικού ελέγχου των προϋπολογισμών του παρατηρητηρίου στους οποίους πρόθυμα συμμορφώνεται η Διοίκηση του Δήμου. Την ίδια ώρα στον κεντρικό κρατικό προϋπολογισμό δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για έργα αντισεισμικής, αντιπλημμυρικής αντιπυρικής προστασίας.
Για το λαό ο προϋπολογισμός του Δήμου προβλέπει χαράτσια, παράβολα, πρόστιμα, φόρους, τέλη, πληρωμές για αγορά αναγκαίων κοινωνικών υπηρεσιών.
Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του Κ. Κέκη.
«Στην σημερινή συζήτηση για τον προϋπολογισμό του Δήμο μας δεν πρέπει να ξεχνάμε τον κόπο των εργαζομένων του δήμου τους αξίζουν συγχαρητήρια για άλλη μια φορά εργάστηκαν για να ολοκληρωθεί αυτός ο προϋπολογισμός. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμωςότι ο προϋπολογισμός ευθυγραμμίζεται αυστηρά με βάση το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την κατάρτιση του με τις αντιλαϊκές επιδιώξεις του δημοσιονομικού πλαισίου.
Οι πόροι, το ύψος κρατικής χρηματοδότησης στην ΤΔ και το πλαίσιο που θα κινηθούν οι προϋπολογισμοί είναι προσδιορισμένα από το Μεσοπρόθεσμο 2022-25. Με βάση το μεσοπρόθεσμο αλλά και το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού το ύψος της χρηματοδότησης της ΤΔ προβλέπει για το 2022 σε 2.656 δις. Αντίστοιχα προβλέπεται ότι τα λεγόμενα ίδια (τέλη φόρου) θα ξεπεράσουν την κρατική χρηματοδότηση και θα ανέλθουν σε 2.722 δις. Αύξηση 66 εκατ. Φαίνεται λοιπόν ξεκάθαρα ο ρόλος των δήμων η πολιτική κατεύθυνση δηλαδή που υπάρχει και είναι να τους μετατρέπει σε φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς. Μετά από 20 χρόνια και πλέον συνεχώς αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην ΤΔ (αρμοδιότητες, λειτουργία χρηματοδότηση, πόρους) σήμερα έχουμε την πιο συστηματική και διευρυμένη στήριξη της δράσης των επιχειρηματικών ομίλων με επιμερισμό αρμοδιοτήτων σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Τα λεγόμενα ίδια έσοδα των δήμων (τέλη, φόροι κλπ) αυξήθηκαν δηλαδή μέσα στα 2 τελευταία χρονιά 2020-22 και εν μέσω Πανδημίας, πάνω από 400 εκ ευρώ! Η δημοτική αρχή ακολουθεί πιστά, χειροκρότει τις αντιδραστικές αλλαγές του Κλεισθένη και του Καλλικράτη που επιβάλλουν μειώσεις.
ΜΕΙΩΣΗ λοιπόν της ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΙΟ ΒΑΘΙΑ ΤΟ ΧΕΡΙ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ!!!
Προβλέπεται να εισπράξετε από τα ιδία έσοδα το ποσό το 3.792.150 εκ ευρώ. Σε μια περίοδο μάλιστα που, λόγω του lockdown τα νοικοκυριά συνεχίζουν να επιβαρύνονται με επιπλέον τέλη και φόρους για την λειτουργία των Δήμων. Ας μην ξεχνάμε ότι το “χρυσό αυγό” αυτής της σχετικής παραδοξότητας είναι η αύξηση των δηλωμένων τετραγωνικών στους δήμους που δεν αφορά όπως διατείνονται oi κυβερνήσεις και Δήμαρχοι στα δήθεν κριμένα τετραγωνικά των νοικοκυριών αλλά στην επιβάρυνση πια και των βοηθητικών χώρων του νοικοκυριού με τέλη και φόρους. Όσο για το μερίδιο στην τοπικό εξουσία φτάνει ίσα ίσα για τους μισθούς των εργαζομένων. Φυσικά συμφωνείτε και εσείς στον Στόχο και τις σημερινής κυβέρνησης πέρα από την αύξηση των ίδιον εσόδων η ανταποδοτικότητα να υπάρχει παντού, ανατροπή των εργασιακών σχέσεων (με τα 2μηνα, τα 5μηνα και τα 8μηνα να είναι καθεστώς), σύμπραξη με ιδιώτες και ΣΔΙΤ, σε λίγο θα εμφανιστούν και ΜΚΟ. Όλα αυτά για να περισσεύει ζεστό χρήμα για τους επιχειρηματίες, τις τράπεζες, το «χρέος». Ο λαός και πάλι καλείται να πληρώνει φόρους, τέλη, χαράτσια, πρόστιμα.
Ωστόσο το κράτος βρίσκει 3,8% του ΑΕΠ περίπου για εξοπλιστικές δαπάνες, που δεν αφορούν τις αμυντικές ανάγκες της χώρας αλλά τις ληστρικές επιδρομές του ΝΑΤΟ. Η ακρίβεια συνεχίζεται και θα ενταθεί κι άλλο ως συνέπεια του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ουκρανία και της επικίνδυνης εμπλοκής της χώρας μας σε αυτόν. ο λαός μας όχι μόνο δεν έχει τίποτα να χωρίσει με τους άλλους λαούς της περιοχής, αλλά μόνο χαμένος βγαίνει από τους ανταγωνισμούς για τον έλεγχο αγορών και πηγών ενέργειας και τους πολέμους που αυτοί προκαλούν. Η ακρίβεια δεν είναι “φυσικό φαινόμενο” όπως παρουσιάζεται. Είναι αποτέλεσμα της επιλογής της κυβέρνησης, των άλλων κομμάτων και της ΕΕ για στήριξη με ζεστό χρήμα των επιχειρηματικών ομίλων και των τραπεζών.
Για τους εργαζόμενους του Δήμου από τα χρήματα που προβλέπονται για μισθοδοσίες, εργοδοτικές εισφορές και λοιπές παροχές το κράτος ίσα -ίσα καλύπτει. Το ποσό αυτό αποτυπώνει το χτύπημα των μισθών που συνεχίζεται παράλληλα με τις τεράστιες ελλείψεις μόνιμου προσωπικού, την επέκταση των συμβασιούχων, την εκμετάλλευση των ανέργων μέσα από τα προγράμματα του ΟΑΕΔ που ευκαιριακά καλύπτουν τις μόνιμες ελλείψεις, τις ιδιωτικοποιήσεις κρίσιμων τομέων(καθαριότητα, φωτισμός, πράσινου που επιταχύνονται. Δηλ. η κρατική χρηματοδότηση δεν καλύπτει τη μισθοδοσία και ένα μεγάλο μέρος της εξαρτάται από την αύξηση των τελών και την τσέπη των δημοτών.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να επισημάνω πως το μεγάλο πρόβλημα της μηδαμινής κρατικής χρηματοδότησης φανερώνουν τα στοιχεία του προϋπολογισμού καθώς οι πόροι από επιχορηγήσεις του κράτους ανέρχονται στα 4.071.857εκ. ευρώ ενώ οι λεγόμενοι “ίδιοι πόροι” του δήμου προϋπολογίζονται σε περίπου 3.792.150 εκ..
Η μειωμένη κρατική χρηματοδότηση οδηγεί το Δήμο, που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην κάλυψη των αναγκών των κατοίκων, να στηρίζεται στη λογική της ανταποδοτικότητας και να μετατρέπεται σε φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Η λειτουργία κομβικών υπηρεσιών με όρους ανταποδοτικότητας, η μείωση του μόνιμου προσωπικού, διαμορφώνουν σταδιακά τις προϋποθέσεις για να τεθεί το πλαστό δίλημμα “ιδιωτικοποίηση ή ελλιπής παροχή υπηρεσιών” σε διάφορους τομείς. Όπως δείχνει η πείρα άλλων δήμων οι πρώτοι τομείς που εφαρμόζεται συνήθως η ιδιωτικοποίηση είναι η αποκομιδή και η διαχείριση των απορριμμάτων.
Η Δημοτική Αρχή ανέχεται αυτή την πολιτική και γίνεται έτσι συνένοχη.
Ταυτόχρονα γίνεται φανερό πως έργα που έχουν να κάνουν με τις ανάγκες των δημοτών όπως αυτά της πολιτικής προστασίας δεν έχουν προτεραιότητα και γι’ αυτό συνήθως δεν επιλέγονται. Να αναφέρουμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα:
Την ώρα που και φέτος η Επιχορήγηση του Υπουργείου Εσωτερικών για κάλυψη της Πυροπροστασίας ανέρχεται στο εξευτελιστικό ποσό των 113.000. Η αποκατάσταση ζημιών από θεομηνίες από το 2020 δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί. Επιβεβαιώνουν την εφαρμογή αυτού που ωμά διατυπώνει συχνά πυκνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πως “είναι οικονομικά αποδοτικότερη η αποκατάσταση ζημιών σε σχέση με τα έργα πρόληψης”. Ούτε λόγος δεν γίνετε για έργα αντισεισμικής θωράκισης.
Στη συζήτηση για το Τεχνικό Πρόγραμμα είχαμε επισημάνει πως σημαντικά έργα που είναι άμεσα αναγκαία δεν περιλαμβάνονται όπως εκτεταμένα αντιπλημμυρικά έργα με επιτάχυνση όσων καρκινοβατούν. Έργα και δράσεις αντιπυρικής και αντισεισμικής θωράκισης που δεν τα είδαμε στο σημερινό προϋπολογισμό αλλά ούτε και στους προηγούμενους.
Αυξημένη είναι και η ανάγκη για τις υποδομές στον πολιτισμό και αθλητισμό, για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, η οποία αποτυπώνεται και στον Προϋπολογισμό για το 2021 αλλά και στον προϋπολογισμό 2022. Όμως η ένταξη όλων αυτών των αναγκαίων έργων στα προγράμματα κυρίως «Φιλόδημος» και «Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων» (ΠΔΕ), μας κάνει να ανησυχούμε ακόμη για το αν θα πραγματοποιηθούν. Άλλωστε, η απόκλιση στον Προϋπολογισμό και την τελική εκτίμηση των εσόδων για το 2022 οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στη μη εκταμίευση των χρημάτων του «Φιλόδημου» και του ΠΔΕ ( πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων). Μάλιστα, αρκετά από αυτά ακόμη βρίσκονται στο στάδιο της έγκρισης της αίτησης του Δήμου.
Ο Δήμος «ταΐζει» εργολάβους και τεχνικούς συμβούλους, δεν προβλέπει την παραμικρή αύξηση στη δαπάνη για την πληρωμή του ηλεκτρικού ρεύματος η οποία κοντεύει το +40% ήδη από το 2021. Μάλιστα συνδρομής προς το ΦΟΔΣΑ είναι γεγονός ότι φέτος θα πρέπει να πληρώσει και το τέλος ταφής.
Το ποσό για αποκατάσταση και συντήρηση σχολικών κτηρίων είναι πάρα πολύ μικρό (350.000ευρω) περίπου παίρνοντας υπόψη τόσο τον αριθμό των σχολικών μονάδων, αλλά και το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για αραίωση των σχολικών τμημάτων ώστε τόσο να πληρούνται οι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας, όσο και να βελτιωθεί το εκπαιδευτικό έργο με σκοπό την κάλυψη των μορφωτικών και παιδαγωγικών καινών που δημιούργησε η πανδημία.
Απορρίπτουμε τον Προϋπολογισμό για το 2022 και επισημαίνουμε ότι η Διοίκηση Μπουραντά υλοποιεί τις εντολές της κυβέρνησης. Είναι το καλό παιδί των κυβερνόντων και δεν πρόκειται να διεκδικήσει τίποτα για την προστασία του λαού. Η ίδια η ζωή, οι εξελίξεις δείχνουν τα αδιέξοδα του σημερινού τρόπου ανταποδοτικής και επιχειρηματικής λειτουργίας της Τοπικής Διοίκησης, δείχνουν πως ο μόνος τρόπος για να μην πληρώνουμε διπλά και τριπλά για την ικανοποίηση βασικών μας αναγκών είναι η πλήρης χρηματοδότηση Δήμων και Περιφερειών από το κράτος. Να αποδοθεί επιτέλους, το σύνολο των πόρων που έχουν θεσπιστεί για την Τοπική Διοίκηση και των οφειλόμενων σε αυτή.
Εμείς θα συνεχίσουμε να αποκαλύπτουμε στον λαό την αντιλαϊκή πολιτική όλων των επιπέδων κρατικής διοίκησης υπέρ του κεφαλαίου. Θα στηρίζουμε όλες τις αγωνιστικές πρωτοβουλίες των εργαζόμενων δημοτών μας για την ικανοποίηση των αναγκών τους, για την ανατροπή της σημερινής πολιτικής που αποτυπώνεται στους προϋπολογισμούς σας.
Μόνο ο αγώνας μέσα από τους οργανωμένους φορείς μπορεί να απαιτήσει και να πετύχει λύσεις που θα καλυτερεύουν τη ζωή του.
Ήρθε η ώρα να αγωνιστούμε και να απαιτήσουμε την πλήρη χρηματοδότηση της Τοπικής Διοίκησης από το κράτος, για να μην πληρώνει διπλά και τριπλά το λαϊκό νοικοκυριό για βασικές του ανάγκες.
Γι’ αυτό διεκδικούμε:
· Εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου και των δικτύων ύδρευσης και ηλεκτροδότησης.
· Εκτεταμένα αντιπλημμυρικά έργα με επιτάχυνση όσων καρκινοβατούν.
· Έργα και δράσεις αντιπυρικής και αντισεισμικής θωράκισης που δεν τα είδαμε στο σημερινό προϋπολογισμό αλλά ούτε και στους προηγούμενους.
· Διεκδίκηση κρατικών πόρων και άμεση προτεραιότητά στα σχολεία και στους βρεφονηπιακούς σταθμούς .
· Υποδομές πολιτισμού και αθλητισμού προσβάσιμες δωρεάν από το λαό.
Για τους παραπάνω λόγους καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό».
Για τη Λαϊκή Συσπείρωση
Κώστας Κέκης
Κώστας Καρτελιάς