ΔΗΛΩΣΗ ΣΤΟ Π.Σ. ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 18-12-17
Για την πρόταση μετεξέλιξης του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας σε Πανεπιστήμιο
Το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας προέκυψε από το σχέδιο Αθηνά στα πλαίσια της προηγούμενης «αναβάθμισης» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ενώ ήταν ακόμα σε εξέλιξη η προ-προηγούμενη «αναβάθμιση» των ΤΕΙ σε ΑΕΙ. Η συνένωση των ΤΕΙ Χαλκίδας και Λαμίας οδήγησε σε συνένωση και γιγάντωση των προβλημάτων που ήδη αντιμετώπιζαν τα ιδρύματα: η ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας, της φύλαξης κι άλλων λειτουργιών του ΤΕΙ υπήρχε προ της «ανωτατοποίησης», οι ελλείψεις σε μόνιμο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό υπήρχαν πριν την κρίση, η ανεργία κι η μετανάστευση των αποφοίτων εκτοξεύθηκε πριν το σχέδιο Αθηνά, σαν αποτέλεσμα της καπιταλιστικής κρίσης.
Μπορεί η πρόταση μετεξέλιξης του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας σε Πανεπιστήμιο να οδηγήσει σε λύση των παραπάνω προβλημάτων; Δίνει απάντηση στις πραγματικές αγωνίες και ερωτήματα των σπουδαστών, των εργαζομένων και των εκπαιδευτικών; Οι σπουδαστές θα έχουν πρόσβαση σε σύγχρονες και ολοκληρωμένες σπουδές, με αξιοπρεπείς συνθήκες, χωρίς εμπόδια και φραγμούς; Σε επιστημονικά αντικείμενα που συνδέονται με την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας και τις ανάγκες για κοινωνική πρόοδο κι ευημερία; Θα βρίσκουν δουλειά πάνω στο αντικείμενο που σπούδασαν; Θα στελεχωθεί το νέο Παν/μιο με τους αναγκαίους μόνιμους εκπαιδευτικούς και εργαζόμενους; Θα αποκτήσει τον απαραίτητο εξοπλισμό και υποδομή;
Η μετεξέλιξη του ΤΕΙ σε Παν/μιο δεν μπορεί απαντήσει στα παραπάνω και να οδηγήσει σε ουσιαστική αναβάθμιση των υπηρεσιών και λειτουργιών του ιδρύματος όταν:
- Βασικό κριτήριο για τις συγχωνεύσεις τμημάτων είναι ακόμα μια φορά η εξοικονόμηση πόρων με δεδομένη την υποχρηματοδότηση και η ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς σε αντίθεση με τις κοινωνικές ανάγκες κι επιστημονική πρόοδο.
- Η χρηματοδότηση του νέου ιδρύματος θα παραμείνει στα σημερινά πολύ χαμηλά επίπεδα – στην καλύτερη περίπτωση, γιατί οι αυτόματοι «κόφτες» είναι σε ισχύ ώστε να πιάνονται τα «ματωμένα» πλεονάσματα.
- Θα διατηρηθούν οι μεγάλες ελλείψεις σε μόνιμο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό.
- Θα διατηρηθούν οι διαχρονικές ελλείψεις σε βασικές αναγκαίες υποδομές όπως οι εστίες και άλλες λειτουργίες της φοιτητικής μέριμνας.
- Διατηρείται και διευρύνεται η κατηγοριοποίηση των αποφοίτων, με την εισαγωγή των 2ετών προγραμμάτων.
- Διατηρείται κι ενισχύεται η κατεύθυνση της υποβάθμισης και ευελιξίας των σπουδών με τη θεσμοθέτηση προγραμμάτων σπουδών, διαφόρων ταχυτήτων, προσαρμοσμένων στις ανάγκες των επιχειρήσεων για την προετοιμασία των σημερινών σπουδαστών σε φθηνούς κι ευέλικτους αυριανούς εργαζόμενους, με λιγότερο ή περισσότερο κατάλληλες «δεξιότητες», που θα πάρουν στις πλάτες τους, με διαλυμένα εργασιακά δικαιώματα, την ζητούμενη «ανάπτυξη της οικονομίας».
- Διατηρείται κι ενισχύεται η επιχειρηματική λειτουργία του ιδρύματος που αντιμετωπίζει τη γνώση σαν εμπόρευμα και τους φοιτητές ως «πελάτες» και θέτει τις δομές και λειτουργίες του ευθέως στην υπηρεσία των επιχειρηματικών ομίλων για την εκπαίδευση & επανεκπαίδευση του εργατικού δυναμικού και την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος μέσα από την καινοτομία.
Η πρόταση μετεξέλιξης του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας σε Πανεπιστήμιο επιδιώκει να προσδιορίσει τη θέση του ιδρύματος στον «ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης κι έρευνας» που προωθείται από την ΕΕ κι εντάσσεται στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ για τη συνέχιση της μεταρρύθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, όπως φάνηκε και από το νόμο που ψήφισε το καλοκαίρι: της προσπάθειας, δηλαδή, για οριστική μετάβαση σε ένα Πανεπιστήμιο της αγοράς, που θα εξαρτάται από ιδιωτικούς πόρους (χορηγίες, εργολαβίες, αναθέσεις από ιδιωτικούς φορείς και δίδακτρα από τους φοιτητές – πελάτες), και ολοκληρωτική πρόσδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις ανάγκες των επιχειρηματικών συμφερόντων σε αντίθεση με τις κοινωνικές ανάγκες.
Οι απαντήσεις στις αγωνίες και τα ερωτήματα των σπουδαστών, των εργαζομένων και των εκπαιδευτικών βρίσκονται στην πρόταση του ΚΚΕ για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν
Στην πρόταση αυτή η ανώτατη εκπαίδευση είναι πραγματικά ενιαία, γιατί σταματά η πολυδιάσπαση και η κατηγοριοποίηση ιδρυμάτων, πτυχίων και αποφοίτων με τη διαμόρφωση ενός μόνο πτυχίου ανά επιστημονικό αντικείμενο, ανώτατου, πανεπιστημιακού δηλαδή, επιπέδου. Υπάρχει σαφής και επιστημονικός καθορισμός των επιστημονικών αντικειμένων και σύγχρονα προγράμματα σπουδών σχεδιασμένα να ανταποκρίνονται ενιαία στις πραγματικές ανάγκες της επιστημονικής και κοινωνικής προόδου και όχι στις εφήμερες ανάγκες της «αγοράς» και των μονοπωλίων. Μόνο έτσι μπορούν να αντιστοιχίζονται στην πράξη οι σπουδές με τις πραγματικές ανάγκες των φοιτητών, αυριανών εργαζομένων, και των εκπαιδευτικών,.
Για όσα αντικείμενα δεν απαιτείται επιστημονική επάρκεια, η εκπαίδευση θα δίνεται, μετά το ενιαίο 12χρονο υποχρεωτικό σχολείο, μέσα από δημόσιες δωρεάν επαγγελματικές σχολές που θα είναι ενταγμένες στο εκπαιδευτικό σύστημα και θα δίνουν πτυχίο με επαγγελματική επάρκεια.
Στην πρόταση του ΚΚΕ, το πτυχίο είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα και εμπεριέχεται σε αυτό όλη η απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος. Οι μεταπτυχιακές σπουδές είναι ένας ενιαίος κύκλος και οδηγούν στην απόκτηση διδακτορικού διπλώματος για όσους προορίζονται για διδάσκοντες Πανεπιστημίων ή για επαγγελματική ενασχόληση στο πεδίο της έρευνας.
Η παρακολούθηση από τους φοιτητές της εφαρμογής της επιστήμης στην παραγωγή γίνεται οργανωμένα και συστηματικά, μέσα από την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία, και όχι, όπως γίνεται σήμερα, σαν κακοπληρωμένη και μαύρη εργασία με το μανδύα της πρακτικής άσκησης στις μεγάλες επιχειρήσεις.
Η Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν. Όλα τα ιδρύματα έχουν σύγχρονες υποδομές και εξοπλισμό, εστίες και λέσχες. Οι φοιτητές απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου παροχές, με ευθύνη του κράτους και δεν επιβαρύνονται καθόλου για τις σπουδές τους. Το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό είναι μόνιμο.
Η πρόταση αυτή προϋποθέτει μια άλλη οικονομία, νέα κοινωνική οργάνωση και εξουσία, με πραγματικά φιλεργατικό – φιλολαϊκό χαρακτήρα, με γνώμονα τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες και όχι το κέρδος των μονοπωλίων. Με αυτόν τον όρο, μπορεί να υπάρχει κεντρικός πανεθνικός σχεδιασμός και έλεγχος, στη βάση του οποίου θα προσδιορίζονται οι ανάγκες του πλήθους των αποφοίτων ανά κλάδο, ανά γεωγραφική περιοχή ώστε να λυθεί το πρόβλημα της ανεργίας. Με αυτόν τον όρο, μπορούν να ξεδιπλωθούν οι πραγματικές δυνατότητες της επιστήμης.
Η πρόταση αυτή πατάει στις ανάγκες και τις δυνατότητες του σήμερα, όπως αυτές καθορίζονται από την ανάπτυξη των ίδιων των μέσων παραγωγής, της ίδιας της επιστημονικής και τεχνολογικής γνώσης.
Ταυτόχρονα είναι και η μοναδική που μπορεί να δώσει μεγαλύτερη δύναμη και προοπτική στους καθημερινούς μας αγώνες για τη βελτίωση των συνθηκών σπουδών!
18-12-2017
ΟΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ
ΣΟΦΙΑ ΝΤΟΥΡΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΙΚΟΠΟΥΛΟΣ