Μπαράζ νέων τροπολογιών, μία προς μία στην υπηρεσία του κεφαλαίου

.   3 Ιουνίου 2016   Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μπαράζ νέων τροπολογιών, μία προς μία στην υπηρεσία του κεφαλαίου
Η πέμπτη τροπολογία, που κατατέθηκε και ψηφίστηκε χτες από την κυβέρνηση για τα «κόκκινα» δάνεια, έβαλε το «κερασάκι» στο νέο αντιλαϊκό πακέτο

Η παράδοση της διαχείρισης των στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας στα διάφορα «funds» και η επίσπευση του μαχαιριού στο ΕΚΑΣ επιβεβαιώνουν ότι ο αντιλαϊκός κατήφορος δεν έχει τέλος
Η παράδοση της διαχείρισης των στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας στα διάφορα «funds» και η επίσπευση του μαχαιριού στο ΕΚΑΣ επιβεβαιώνουν ότι ο αντιλαϊκός κατήφορος δεν έχει τέλος

Με αλλεπάλληλες προσθήκες «συμπληρωματικών» τροπολογιών σε συνέχεια και σε συνδυασμό με την ομοβροντία από τις αντιλαϊκές διατάξεις του πρόσφατου εφαρμοστικού πολυνόμου – τερατούργημα, συνεχίζεται το νομοθετικό έργο της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, με φόντο το «κλείσιμο» της πρώτης «αξιολόγησης» του τρίτου μνημονίου.

Ετσι, μετά τις τέσσερις τροπολογίες που κατατέθηκαν αργά το βράδυ της Τετάρτης, με νέα τροπολογία που κατατέθηκε μόλις χτες από την κυβέρνηση και ψηφίστηκε από την ίδια ελάχιστες ώρες μετά, οι τράπεζες θα έχουν στο εξής τη δυνατότητα να μεταβιβάζουν τη διαχείριση του συνόλου των τραπεζικών δανείων – «κόκκινων» και εξυπηρετούμενων – για την πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας σε άλλους ενδιαφερόμενους «επενδυτές», τα γνωστά funds – κοράκια των χρηματαγορών.

Ταυτόχρονα, με την ίδια τροπολογία απελευθερώνονται πλήρως τα κάθε είδους δάνεια που έχουν χορηγηθεί με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, σε μια εξέλιξη που ανοίγει διάπλατα το παράθυρο για ιδιωτικοποιήσεις κρατικών εταιρειών, για αναδιαρθρώσεις επιχειρήσεων, αλλά και για κατασχέσεις απέναντι σε κατηγορίες του λαϊκού πληθυσμού, όπως οι σεισμόπληκτοι και πυρόπληκτοι, που έχουν δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου.

«Συμπληρωματικά» μέτρα – φωτιά

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τις «συμπληρωματικές» τροπολογίες που κατέθεσε και ψήφισε η κυβέρνηση, προβλέπονται τα εξής:

Πρώτη κατοικία. Παρέχεται στις τράπεζες η δυνατότητα να μεταβιβάζουν τη διαχείριση των στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας σε άλλους «επενδυτές» και μάλιστα ανεξάρτητα από το ύψος της υποθήκης και την αξία του ακινήτου. Δηλαδή, τα πιστωτικά ιδρύματα θα διατηρούν την ιδιοκτησία των δανείων αυτών, αλλά τη διαχείρισή τους μπορούν να τη μεταβιβάζουν σε «εταιρείες διαχείρισης». Η προηγούμενη διάταξη προέβλεπε τη δυνατότητα πώλησης των δανείων για πρώτη κατοικία πάνω από 140.000 ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, από την 1/1/2018, το σύνολο των δανείων πρώτης κατοικίας «απελευθερώνεται» πλήρως, και σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα πώλησης, όπως ήδη ισχύει για όλες τις άλλες κατηγορίες των τραπεζικών δανείων.

Δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου. Η κυβερνητική τροπολογία προβλέπει τη δυνατότητα πώλησης (και βέβαια ανάθεσης της διαχείρισης) για το σύνολο των δανείων της συγκεκριμένης κατηγορίας, χωρίς καμία εξαίρεση και μάλιστα με άμεση εφαρμογή. Να σημειωθεί ότι πρόκειται για δάνεια, που αφορούν σε μεγάλες επιχειρήσεις που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο, σε ΟΤΑ, σε επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί σεπρογράμματα ενίσχυσης από την ΕΕ (ΕΣΠΑ κ.ά.), αλλά και σεδάνεια σε σεισμόπληκτους και πυρόπληκτους, για την αποκατάσταση ζημιών από καταστροφές κ.ά.

Σε αυτό το πλαίσιο, δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου έχουν εταιρείες όπως ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ, «Αττικό Μετρό», ΕΑΣ, ΕΛΒΟ κ.ά., καθώς και σειρά από δημόσιους οργανισμούς. Η επιλογή των δανείων που θα πουληθούν και ο τρόπος «διαχείρισης» θα βρεθεί πλέον στην αποκλειστική αρμοδιότητα των τραπεζικών ομίλων και βέβαια των κάθε είδους νέων «επενδυτών».

«Υπερ-ταμείο» ιδιωτικοποιήσεων. Και τα τουριστικά ακίνητα ιδιοκτησίας του ΕΟΤ, μεταβιβάζονται στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), που αποτελεί θυγατρική της «Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ», δηλαδή του νέου «υπερ-ταμείου» ιδιωτικοποιήσεων. Ταυτόχρονα, το ΤΑΙΠΕΔ (επίσης θυγατρική του νέου ταμείου), απαλλάσσεται από την υποχρέωση δημοσίευσης ισολογισμών, που πλέον θα εμφανίζονται στον ενιαίο ισολογισμό του «υπερ-ταμείου».

Δημοσιονομικός κόφτης. «Αναπροσαρμόζεται» η απεικόνιση του μαθηματικού τύπου για τον υπολογισμό των αποκλίσεων από τους στόχους των κρατικών προϋπολογισμών, με κατεύθυνση τις ακόμη μεγαλύτερες περικοπές. Οπως ρητά ορίζεται και στην τροπολογία, τα ποσά των περικοπών (συμπεριλαμβανομένων βέβαια συντάξεων και μισθών) θα υπολογίζονται σε «καθαρή βάση», μετά την αφαίρεση της δημοσιονομικής επίπτωσης επί των εσόδων του προϋπολογισμού. Για παράδειγμα, η μείωση των συντάξεων θα επιφέρει «απώλειες» στο σκέλος των φορολογικών εσόδων. Αυτές με τη σειρά τους επίσης θα προσμετρούνται εκ των προτέρων για τον υπολογισμό των «αποκλίσεων», άρα και για το ύψος των απαιτούμενων αντιλαϊκών μέτρων.

Επιπλέον, το ενδεχόμενο μείωσης των μέτρων σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή ανωτέρας βίας προϋποθέτει τη«συμφωνία με τους θεσμούς», αντί της «διαβούλευσης με τους θεσμούς», που προβλεπόταν στην αρχική ρύθμιση…

Ενέργεια. Επιδιώκεται η επιτάχυνση των διαδικασιών για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την ανάδειξη «στρατηγικού επενδυτή» στον ΑΔΜΗΕ. Επιπλέον, επαναδιατυπώνεται ο τρόπος υπολογισμού σχετικά με τις ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας που δημοπρατούνται σε ετήσια βάση, με στόχο τη μείωση των μεριδίων της ΔΕΗ.

Ειδικά μισθολόγια. Το «πάγωμα» της αναστολής των μισθολογικών ωριμάνσεων στους εργαζόμενους στο Δημόσιο με ειδικά μισθολόγια (ένστολοι, πανεπιστημιακοί και άλλες κατηγορίες) προϋποθέτει «ισοδύναμες δημοσιονομικές παρεμβάσεις» που θα πρέπει να έχουν νομοθετηθεί μέχρι τις30/9/2016.

Ασφαλιστικές εισφορές. Μέχρι 31/12/17 ολοκληρώνεται ηενσωμάτωση στο φορολογικό μηχανισμό και των ασφαλιστικών εισφορών, τρεχουσών και ληξιπρόθεσμων.